Eyvind Brynildsen

gr_a_271_brynildsen_50-1024x682

Den 23 år gamle Mossingen Eyvind Brynildsen startet sin karriere med gokart, og hadde veldig mange gode plasseringer der. Jeg begynte virkelig å få opp øynene for talentet til Eyvind når han vant et stort løp på Rudskogen for mange år siden. Familien har drevet med rally lenge, og derfor var rally en naturlig vei å gå videre etter gokart for Eyvind.

Han har i flere år kjørt Mitsubishi i GrN hjemme før han også testet seg litt ute i PWRC med denne bilen. Senere gikk Brynildsen over til Skoda, og SWRC altså Super2000 klassen var den nye klassen for Brynildsen. I sin Skoda Fabia var han den første i Norge som gikk over til Super2000.

168721_1611912295835_1177099066_31345586_5498896_n

I 2009 sesongen så ting lyst ut for Eyvind i SWRC hvor han ble den første etter Petter Solberg til å vinne en VM runde på asfalt i det beryktede rallyet i Spania, og ikke nok med det, han fulgte opp med en seier i legendariske rally Wales! Dette var nok til å sikre VM bronsen i SWRC 2009! Men beklageligvis ble Eyvind utelukket fra Rally Wales og VM Bronsen glapp like fort som han fikk den. Jeg husker godt løpet i Wales, da Eyvind satt opp et tempo folk sjelden hadde sett før og vant løpet med 2-3 minutter. Han viste virkelig hvem som var sjefen i Wales den helgen. Allerede da viste man at Eyvind er en sjåfør for fremtiden, men det har desverre gått litt stang ut siden den gang.

Eyvind har vært plaget med team som tydeligvis ikke gjør den jobben de burde gjort, før han kom til Petter Solberg sitt team i 2011 sesongen. Da var det bare uflaksen som stoppet han dessverre. Og utkjøringen i Finland har satt en stopper for det meste i 2011 sesongen.
Eyvind er ganske klart min favorittsjåfør, både fordi jeg vet godt hvem han er, men også på grunn av den vanvittige kjørestilen han har. Det er full attack fra start til mål, på alle prøver. Er det en liten fight, så har han vanlighvis ett ekstra gir å sette inn.

Eyvind kjører i år for Adapta Motorsport med en Ford Fiesta WRC, og planene er å kjøre Sverige og to løp til etter det. Det blir spennende å følge med Eyvind, og se om han kan utfordre de beste førerne i verden.